Aidoilla työtehtävillä kohti avoimia työmarkkinoita


Jyränkölän työllistämistoiminnan kulmakivet muodostavat VirtaaTyöstä -projekti ja Mediapaja, joiden kautta vuosittain kymmenet työttömät pääsevät eripituisille työ- ja harjoittelujaksoille Jyränkölän eri toimintoihin. Jaksojen pituudet vaihtelevat yksilöittäin henkilön lähtökohdista ja jatkosuunnitelmista riippuen.

ICT-asentajaksi vuonna 2012 valmistunut ja tällä hetkellä Jyränkölässä IT-tukihenkilönä työskentelevä Markus Välimäki on hyvä esimerkki oikein toimivasta työllistämistoiminnasta. ’’Olen kyllä tykännyt olla täällä’’, yhteensä pari vuotta Mediapajalla viihtynyt Markus kertoo.

Markuksen tarina Jyränkölässä alkoi vuonna 2014 kun hänelle suositeltiin Mediapajaa. ’’En ollut aiemmin kuullut Mediapajasta saati koko Jyränkölästä’’, Markus toteaa. Työkokeilussa aloitettuaan Markus sopeutui kuitenkin hyvin nopeasti Mediapajan päivärytmiin ja pääsi hoitamaan vastuullisempiakin tehtäviä. ’’Aivan alussa oli paljon valokuvausta. Yksi ensimmäisistä tehtävistä oli tulitikkuaskin kuvaaminen mahdollisimman monesta eri kuvakulmasta. Myöhemmin minusta tehtiin ’iPad-vastaava’ eli vastasin siitä, että pajan iPadit toimivat ja että käyttäjät osaavat käyttää niitä.’’ Valokuvauksen ja iPadien lisäksi Markuksen työtehtäviin on kuulunut lähes kaikki Mediapajan tehtävät graafisista töistä asiakaskäynteihin.

Mediapajalla on nuoria monissa eri elämäntilanteissa. Osa on kuntouttavassa työtoiminnassa, osa työkokeilussa, osa työharjoittelussa ja osa palkkatuella. Markus kuuluu tällä hetkellä jälkimmäisiin eli hän on palkkatuetussa työssä. Parasta antia Mediapajalla ovat olleet vaihtuva työympäristö ja mukavat työkaverit. ’’Mediapajalla porukka vaihtuu melkoisella vauhdilla, mutta en pidä sitä huonona asiana. Täällä pääsee tutustumaan aidosti mielenkiintoisiin tyyppeihin’’, Markus toteaa hymyillen.

Mediapajalla ollessaan Markus on hakenut 60-70 työpaikkaa, mutta vain yksi hakemus on johtanut työhaastatteluun. ’’ICT-alalle on koulutettu aivan liikaa porukkaa’’, Markus toteaa ja muistuttaa, että ulkomailla alan töitä olisi tarjolla. ’’Viron kustannustaso on huomattavasti Suomea edullisempi. Haluan kuitenkin urani käyntiin täällä Suomessa ennen kuin mietin ulkomaille lähtöä.’’ Alan vaihtokaan ei nuorta miestä ainakaan toistaiseksi innosta, kun itseä kiinnostava ammatti on jo löytynyt. ''Nyt sitten katsellaan että tärppäisikö joku hakemuksistani tai saisinko vielä jäädä tänne'', Markus toteaa lähitulevaisuuden suunnitelmistaan.

Mediapajan kohderyhmän muodostavat luovista aloista ja tietotekniikasta kiinnostuneet työttömät nuoret, jotka tarvitsevat valmennusta työelämää varten. Toiminnan ytimessä ovat aidot työtehtävät ja vastuuttaminen sekä yksilöllisen jatkopolun rakentaminen ja mallintaminen. Vuonna 2015 Mediapajalla oli erilaisilla jaksoilla yhteensä 47 nuorta.

13.4.2016